Terus Berhubung Dengan Kami

Media

Kremlin mengharamkan saluran media EU

SAHAM:

Diterbitkan

on

Rusia telah mengharamkan 81 media yang berpangkalan di EU, mendakwa mereka "menyebarkan maklumat palsu secara sistematik tentang kemajuan operasi ketenteraan khas [pencerobohan Rusia ke atas Ukraine].".

Kementerian luar Rusia mengumumkan keputusan itu pada hari Selasa (25 Jun)) sebagai tindak balas kepada sekatan EU yang dikenakan ke atas saluran propaganda Rusia.

Larangan dalam talian Rusia dilanjutkan kepada penyiar nasional dan organisasi berita di Austria, Republik Czech, Estonia, Greece, Finland, Perancis, Ireland, Itali, Latvia, Lithuania, Malta, Belanda, Portugal, Sepanyol dan Sweden, tetapi bukan Jerman atau Poland .

Turut diharamkan oleh Kremlin ialah beberapa akhbar paling terkenal di Eropah, termasuk Berlingske di Denmark, Le Monde dan Liberation Perancis, FAZ Jerman, Der Spiegel, dan Die Zeit, Irish Times, La Repubblica di Itali, NRC di Belanda, dan El Pais di Sepanyol.

Empat media tertumpu EU, Agence Europe, Politico dan EUObserver di Brussels dan RFE/RL di Prague, termasuk dalam larangan itu.

Moscow tidak mengenal pasti saluran media tertumpu EU lain, seperti Wartawan EU, Euractiv atau Euronews.

Kerajaan Rusia juga menyelamatkan semua media pro-Rusia di Hungary, kecuali satu saluran bebas, 444.hu.

Kementerian menyifatkan tindakan itu sebagai reaksi "bercermin dan berkadar" terhadap langkah EU terhadap media Rusia.

"Jika sekatan ke atas media Rusia ditarik balik, pihak Rusia juga akan mempertimbangkan semula keputusannya berhubung dengan pengendali media yang disebutkan," kata Kedutaan Rusia.

Pada hari Isnin, EU menyenaraihitamkan empat saluran propaganda Rusia: Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestia, dan Rossiyskaya Gazeta.

Dalam siasatan baru-baru ini oleh perisikan Belgium, Czech dan Poland, Voice of Europe, yang berpangkalan di Prague, dituduh merasuah anggota Parlimen untuk bertindak bagi Rusia. Ini masih disiasat.

Sebelum ini, EU melarang stesen Rusia Katehon, Pervyi Kanal, REN TV, Rossiya 1, Rossiya 24, Spas TV, Sputnik, Russia Today, Tsargrad TV, dan banyak anak syarikat mereka.

Ia juga telah menyenaraihitamkan lebih 100 individu Rusia kerana mempromosikan propaganda, termasuk ketua pengarang RT Margarita Simonyan dan penyampai TV Vladimir Soloviev.

Menurut kumpulan Reporters Without Borders (RSF) yang berpangkalan di Paris, Rusia berada di kedudukan paling bawah dunia dari segi kebebasan akhbar (ke-162 daripada 180). Laman web RSF juga disekat di Rusia.

Věra Jourová, pesuruhjaya nilai EU, menyatakan pada X bahawa larangan media Rusia adalah tindakan balas yang tidak perlu.

"Sumber propaganda yang dibiayai Rusia menyebarkan maklumat salah sebagai sebahagian daripada strategi ketenteraan Rusia tidak sama dengan media bebas. Demokrasi memahaminya," katanya.

Kongsi artikel ini:

EU Reporter menerbitkan artikel daripada pelbagai sumber luar yang menyatakan pelbagai sudut pandangan. Jawatan yang diambil dalam artikel ini tidak semestinya jawatan Pemberita EU.

tren